כמה זמן אסור להתאמן אחרי מתיחת בטן?

Depositphotos_328815396_s-2019 (1)

נשים וגברים בוחרים לעבור מתיחת בטן כדי לקצץ את קו המותניים ולהגביר את המוצקות של קו הבטן. הליך כירורגיה פלסטית זה מספק תוצאות דרמטיות וארוכות טווח, אך יש לשמור על תוצאות אלו באמצעות אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית.

ניתוח מתיחת בטן דורש תקופת החלמה של חודש עד חודשיים, במהלכה תחוו כאב, נפיחות ופצעים. תופעות לוואי אלו – בשילוב עם המגבלות הגופניות שקבע הרופא שלכם – יכולות להקשות על התחלת תוכנית האימון שלכם ברגל ימין.

מתי ניתן להתאמן לאחר מתיחת בטן?

בימים שלאחר מתיחת הבטן, גם המשימות השגרתיות ביותר כמו לקום מהמיטה והחלפת בגדים יכולות להרגיש כמו מרתון. במהלך תקופה זו, זה מועיל לקחת את זה בקלות, לקבל עזרה מהסובבים אתכם, ולהקל על כל שגרת הפעילות הגופנית כדי לראות כיצד הגוף שלכם מגיב.

מתי יהיה אפשר להתחיל ללכת?

הליכה משפרת את זרימת הדם, החיונית להפחתת דלקת (נפיחות) ולמניעת קרישי דם. עליכם להתחיל ללכת בהקדם האפשרי – אפילו בחדר ההחלמה או בביתכם בליל הניתוח. ייתכן שעוד אדם יצטרך להיות נוכח כדי לעזור לייצב אתכם. הגדילו בהדרגה את מרחק ומהירות ההליכה שלכם בשבוע שלאחר מכן.

מתי יהיה אפשר להתחיל לרוץ?

בעוד שאתם רוצים להתחיל ללכת מיד לאחר הניתוח, אתם לא רוצים לחדש את הריצה. ריצה עלולה לפגוע בשרירי הבטן הפועלים בכוננות יתר להחלמה. מרבית המטופלים יכולים להתחיל לרוץ ארבעה עד שישה שבועות לאחר מתיחת בטן.

מתי יהיה אפשר לעשות יוגה?

יש להימנע מאסאנה, שהן התנוחות הפיזיות והמתיחות ביוגה, למשך שישה שבועות לפחות, מכיוון שהן מעמיסות יותר מדי על הבטן. יש להימנע מכל פעילות גופנית הכוללת כיפוף עמוק והתכווצות של שרירי הבטן עד להחלמת החתכים והרקמות.

מצד שני, ניתן לחדש את הפראניאמה – תרגול נשימה – באופן מיידי כדי לעזור בזרימת הדם וטיהור גופכם.

מתי יהיה אפשר להתחיל באימון משקולות?

רוב הגברים והנשים יכולים לחזור לאימונים במשקל לאחר שישה שבועות, אך זה תלוי אם הם היו מרימי משקולות מלכתחילה. אם גופכם כבר היה רגיל לתרגול זה, הוא יכול להיות מוכן לחידוש אימוני משקולות מוקדם יותר מאשר אם אתם מתחילים מההתחלה.

גם אם יש לכם היסטוריה של אימון משקולות, תרצו להימנע מהרמה של יותר מ- 15 קילו בששת השבועות הראשונים. ברגע שתרגישו בנוח עם זה, תוכלו להגדיל את המשקל בהדרגה.

מתי יהיה אפשר לעשות כפיפות בטן?

כפיפות בטן מפעילות לחץ קיצוני על הבטן ותרגילים אלה עלולים לגרום לנזק משמעותי אם מתחילים לעשות אותם מוקדם מדי. עליכם להמתין לאישור של המנתח לפני שתתחילו בשיטות אימון אלה. זה עלול לארוך שבעה עד עשרה שבועות כדי להגיע לרמה זו ולקבל אישור רפואי.

האם הגוף מוכן לפעילות גופנית?

למרות שציר הזמן שלעיל מראה מתי אתם יכולים לחזור באופן היפותטי לפעילות גופנית, זו לא התשובה הסופית. כולם מחלימים בקצב אחר, וייתכן שתזדקקו לזמן נוסף לפני שתוכלו לחזור בבטחה לשגרה הרגילה ולפעילות הגופנית המאומצת.

למהר את ההתאוששות עלול להיות מסוכן לבריאותכם ולפגוע בתוצאות. דחיפה חזקה מדי של גופכם לפני שהוא מוכן עלולה לגרום לסיבוכים. הדבר החשוב ביותר הוא שתקשיבו לגוף – הוא יידע אתכם מתי הוא מוכן.

טיפים לחזרה לאימון גופני אחרי מתיחת בטן

לאחר הניתוח ולאורך השבועות הראשונים להחלמה, סביר להניח שתראו הבדל עצום בגופכם וכנראה תתרגשו לחדש את הפעילות והאימונים הקבועים. אבל לפני שאתם קופצים על ההליכון או מתחילים להרים משקולות, חשוב לבצע את ששת הצעדים האלה כדי לחזור לאימונים כראוי לאחר מתיחת בטן.

1. הקשיבו לרופא 

לפני שתבצעו פעילות גופנית כלשהי, שוחחו עם הרופא על מה אתם אמורים לצפות מפעילות גופנית לאחר מתיחת בטן וכמה זמן עליכם לחכות כדי להתחיל לאחר ההליך. תגובת הרופא תהיה תלויה במצבכם לפני הניתוח, בחוויית הניתוח האישית שלכם ובאופן שבו הגוף שלכם מחלים. 

אם הייתם רצים מרתון לפני ההליך, סביר להניח שתחזרו לאורח החיים הפעיל מהר יותר ממישהו שבילה יותר זמן על הספה. הרופא ימליץ על לוח זמנים לפעילות גופנית שתואם את רמת הכושר ואת צרכי ההחלמה שלכם. הדרישות הפיזיות של עבודתכם ישפיעו גם על עצת הרופא מתי כדאי לחזור לעבודה; בעלי עבודות בישיבה בדרך כלל חוזרים לעבוד מהר יותר מאלה עם עבודות הדורשות מאמץ פיזי פעיל.

2. לשבת ולקום

מיד לאחר הליך של מתיחת בטן, אפילו האנשים בעלי הכושר הגופני הטוב ביותר עשויים להזדקק לתמיכה עם משימות פשוטות לכאורה כמו ישיבה ועמידה. חשוב להסתובב מעט ב- 24 השעות הראשונות שלאחר ניתוח הבטן, כדי לעזור לקדם את זרימת הדם. אבל, דאגו שיהיה מישהו נוכח כאשר אתם מתחילים לראשונה, כי אתם עלולים להיות לא יציבים. הליכה אחרי ניתוח מתיחת בטן חשובה; בכל יום אחרי ההליך, אתם צריכים ללכת קצת יותר זמן וקצת רחוק יותר, כדי להגדיל את כוחכם ולהקל על הריפוי.

3. בצעו פעילות לב וכלי דם קלה זמן קצר לאחר הניתוח

במידה ומתיחת הבטן זקוקה להידוק שרירי הבטן, כמו ברוב המקרים, בדרך כלל ייקח כשבועיים לפני שתוכלו להתחיל בפעילות קרדיווסקולרית קלה. שוב, חשוב להתייעץ עם הרופא לפני תחילת פעילות גופנית לאחר ניתוחים פלסטיים. לאחר שתקבלו אישור, תוכלו להתחיל בפעילות גופנית קלה המגבירה את הדופק מבלי לעסוק ישירות בשרירי הבטן או הליבה שלכם, כמו הליכה ורכיבה על אופניים ניידות או נייחות. אם מתיחת הבטן שלכם היא לעור בלבד, כלומר רק העור נכרת והודק, אך אין צורך בהידוק השרירים, אז ההתאוששות מהירה יותר ותוכלו לחזור לרמות התרגיל לפני הניתוח מוקדם יותר.

4. חזקו את פלג גופך העליון ואת הרגליים, אך הימנעו משרירי הבטן

ברגע שנוח לכם עם פעילות לב וכלי דם קלה, רוב החולים יכולים להתחיל לבצע פעילויות הרמת משקל קלות כ- 3 שבועות לאחר הליך מתיחת בטן. אלה צריכים להיות תרגילים המחזקים את הידיים, החזה, הכתפיים והרגליים – בנוסף לפעילות אירובית קלה. 

שוב, חשוב להימנע מהרמת משקל כבד במהלך תקופה זו. תרצו להימנע מהרמות כוח, כפיפות בטן או תרגילי בטן והרמה אחרים. זו תקופה בה מאמן אישי הוא קריטי להחלמתכם. הוא יכול לספק לכם תרגילים ממוקדים שאינם מפעילים לחץ יתר על הבטן, ומבטיחים שציר הזמן להחלמת מתיחת בטן יישאר קצר ככל האפשר.

5. התחילו לעבוד על שרירי הבטן

5-6 שבועות לאחר הליך מתיחת הבטן, וברגע שהמנתח ייתן לכם אישור, תוכלו להתחיל להרחיב את תוכנית האימון שלכם, כולל פילאטיס ויוגה. שוב, מאמן אישי הוא משאב שלא יסולא בפז בתקופה זו. הוא יכול להדריך אתכם לגבי צורות, משך ואפילו התקדמות התרגילים ככל שתחזיר כוח לשרירי הבטן דלכם. אתם עדיין צריכים להימנע מכל הרמת משקל כבד או תרגילים המכוונים לשרירי הבטן עד שהרופא מתיר זאת. הסיבה לכך היא שתרגילי חיטוב הבטן לאחר מתיחת בטן מובילים למתח באזור, אשר יכול להשפיע לרעה על ההתאוששות שלכם.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
השארת תגובה

גלילה לראש העמוד